Stabilisator

Extern kompetens förstärker Stabilisator 

Petra Örjegren klev ner från rollen som kontorschef eftersom ledarskapet är så viktigt i en förändring och tog in en vd och delägare från detaljhandeln. Hon tog också in en ny styrelseordförande som är politiker och digital marknadsförare.

Updaterat 2017-10-25

Gry Flodin är bättre än jag på resurshantering, flöden och processer. Joackim Ekroth ger en annan bild. Det behövs en annan typ av rådgvning från oss, en som utvecklar både personen och företaget,  säger Petra Örjegren, Östersundsbyrån Stabilisator. 

Hur blir man en bättre företagare? Det är rådgivning långt utanför ekonomins gränser.

Petra Örjegren Stabilisator

För ett par år sedan åkte hela styrelsen på tvådagarskonferens för att omformulera både affärsplan och marknadsplan. På medarbetarnivå har Stabilisator förstärkts med IT-kompetens 㨁 en gymnasieekonom som är en hejare på IT. Han har ofta tips på hur saker kan utföras med IT-tjänster, snabbare och enklare.

Stabilisator startades för elva år sedan av två entreprenörer som ogillade administration och sökte en helhetsbyrå. En av grundarna, Per Leffler, är kvar som passiv delägare och företaget drivs av hälftenägaren Petra Örjegren och Gry Flodin som äger 25 procent.

Stabilisator ska vara en helhetslösning även i framtiden men målet är att göra samma resa som Stockholmsbyrån Deskjockeys. Det innebär att kunder läggs över till Visma eEkonomi, Handelsbanken och fakturaskanning, att fasta priser införs och att rådgivningen utvecklas. 

Att utbilda kunder i grundläggande ekonomi är ett sätt att öka intresset för rådgivningstjänsterna – och därigenom komma närmare kunden.

– Ofta förstår kunden inte rapporterna. De frågar: Vad har jag för likvida medel på kontot? Det är deras mått på att driva företag. Bristen på förståelse hämmar tillväxten på bolagen. De måste veta vad en resultat- eller balansräkning är. Ju mer man vet, desto mer intresserad blir man. 

En annan nyhet i tjänsteutbudet på Stabilisator är Fredagsfrukostar. De kan handla om arbetsmiljöfrågor, pensioner eller Almis tjänster. Petra Örjegren föreläser själv eller bjuder in intressanta kunder och partners.
– Vi vet inte ens vilka tjänster det här bolaget kommer erbjuda sina kunder om ett par år. Det beror helt på vad kunderna behöver.

Som kund hos Stabilisator är det inget tvång att använda Visma eEkonomi. En del av kunderna äger inte ens en dator. Men till Visma eEkonomianvändarna rekommendar hon alltid Handelsbanken på grund av bankkopplingen. 
– Jag har till och med fått en rejäl utskällning av en tjänsteman i en annan bank för att jag bad hans kund byta. Men om jag ser att företagaren kan spara både tid och pengar så måste jag göra en sådan rekommendation.

Många kunder bokför själva men Petra Örjegren varnar för att släppa kunden fri i Visma eEkonomi innan de lärt sig.

– Jag brukar säga att det dyraste vi gör är att rätta fel. De första månaderna stämmer vi av tillsammans innan jag släpper dem och de ringer alltid om de känner sig osäkra.

Vad är ditt råd till andra byråledare?
– Skaffa en mentor. Plocka in kunskap utifrån, människor med andra erfarenheter. Det farligaste vi kan göra är att fastna i det vi alltid gjort. Vi måste få in andra synsätt och inte fastna i bokföringsrollen.

Hur hanterar ni fasta priser kontra löpande?
– Vi går över mer och mer på fasta priser. Jag trodde det var jättesvårt, men de kunder man erbjuder tackar ja och tycker det är kanon. Jag var nog den största motståndaren för jag var orolig för kundens reaktion.

Vad tycker medarbetarna?

– Markeringspenna och skrivna kontoutdrag är väldigt invant. Det finns en mental spärr mot att våga lita på siffran på skärmen, att den bara bokförs och försvinner. Man ska lita på tekniken.

– Om någon känner att rådgivning inte ens grej så får man stötta den personen från början. Det är lite rädsla, handlar mest om att våga prova. Efter ett tag lossnar det. 

Petra Örjegrens drivkraft är att utveckla andra. Hon känner tacksamhet, säger hon, för att hon får vara med och göra den här resan med sitt företag.

– Jag hörde talas om detta första gången på Vismas Kunskapsdagar. Och nu senast på FARs Branschdagar. Jag så tacksam att man får fara iväg och lyssna på det här. Vi måste vara med nu, annars blir det inget bra. Man märker ju att det fungerar, att det är bra. Jag får ett sms: 㪥Kan du söka rot på det där?https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/byra/extern-kompetens-forstarker-stabilisator㫉. Javisst, säger jag. Det är så smidigt!

Hur viktigt är sociala medier för en redovisningsbyrå?
– Jätteviktigt. Vi skulle göra en pressrelease i samband med att vi fick ny ordförande. Jag tänkte: Sluta, vi kan väl inte hålla på med sånt trams. Men utan att vi betalade något fick 4000 visningar på pressmeddelandet varav 2000 på Facebook. Jättehäftigt!

Text: Annica Jönsson
Foto: Privat. Fr v Gry Flodin, Per Leffler, Petra Örjegren och Joackim Ekroth. 

Du kanske också är intresserad av ...

7 av 10 företagare vill ha mer kontakt med sin redovisningskonsult
Digital bokföring, verifikationer och kvitton: Så funkar det
Malins redovisningskonsult är "helt outstanding"Räkna på ett digitalt erbjudande - 3 gratismallar

 Följ Byråpodden på iTunes
 Följ Byråpodden på Google Play

Ont om tid? Stora utmaningar? Här är ett nyhetsbrev för dig som är redovisningskonsult eller revisor. Vi hjälper dig framåt.

ja, jag vill ha nyhetsbrevet 

Är du kund får du nyhetsbrevet utan att du behöver anmäla dig. 
Du kan säga upp prenumerationen när du vill.