"Vi har fått så mycket kunskap om kunderna"

Elisabeth Svensson, ägare till Ekonomibyrån i Halmstad, berättar exakt hon hur hon gick till väga för att byta till fastpris och vad hon tjänar pengar på, nu när kunderna bokför själva. 

Uppdaterat 2019-04-01

– Framförallt handlar det om att ändra mindset.  Jag brinner för rådgivningen och tar betalt för kundvärde, inte tid.

Elisabeth Svensson, modern redovisningsbyrå

För några år sedan fick Elisabeth Svensson en insikt. 
– Jag tänkte att detta är inte klokt. Hur många utbildningar jag än går och hur duktig jag än är så kan jag aldrig tjäna mer pengar, för jag kan inte skriva upp fler timmar. Jag fick ingen kostnadstäckning för deklarationskursen, det kändes helt absurt. Då bestämde jag mig för att tänka om och göra nytt. 
Påhejjad av en god vän på FAR vågade hon ta klivet mot automatisering och fast prissättning, det fick bära eller brista. 

Hösten 2014 tog hon ut statistik på hur mycket hon fakturerat respektive kund de senaste tre åren. Det låg på ungefär samma summa varje år. Det var ett minimum.

– Sedan la jag på två avstämningssamtal per år, två kundevent, utbildning och ett supportpaket med fria samtal och skapade ett paketpris för respektive kund. 

Efter mycket förberedelser sålde hon till sist in förändringen hos kunderna genom att berätta precis vad som ingick i det nya paketpriset. Bytet skedde 1 januari 2015.
– Det var en jättevånda. Shit pommes frites, tänkte jag. 
Mottagandet blev över förväntan. 85% av kunderna sa ja direkt. 

Förutom avstämningsmöten varje halvår vill Elisabeth Svensson träffa Visma eEkonomikunderna varje kvartal för att rimlighetsbedöma deras bokföring och undvika “tankevurpor” som hon säger. Totalt träffar hon alltså eEkonomikunderna sju gånger per år. 

Alla kundmöten har gett henne helt annan insyn i bolagen. Vilket har visat sig vara guld värt. 
– Vi har fått hur mycket kunskap som helst om kunderna och deras bolag, vilket innebär att de ringer mycket mer till oss. Vi får alltså väldigt mycket arbete på grund av att vi öppnat upp för samtal. 

– Jag får in lika många timmar på att rimlighetsbedöma kundens bokföring som att själv göra debet och kredit.

Vill dina kunder prata mer med sin redovisningskonsult?
– Ja, det har mycket stort värde. Man kan känna sig rätt ensam där hemma vid köksbordet. Istället för att tjata med fru och barn diskuterar de sin ekonomi med oss proffs. Ska jag ta lånet på lång eller kort tid, kan inte du följa med till Almi? Vet du något om crowdfunding? 

– Får jag en fråga jag inte kan svara på så kollar jag upp det och återkommer. Vi jobbar mer med rådgivning, är mer som lärare och controllers och har mycket mer tacksamma kunder. Kunderna tycker att det är så roligt att komma hit.

Prissätta nya kunder

Att prissätta nya kunder rätt är inga större problem. 
– Jag har mest små kunder och vet ungefär var det ligger. Är jag osäker så kör jag löpande i tre månader och sätter fast pris efter det.

Kunderna har helt fria samtal eftersom de ska bokföra själva. Medarbetarna är inte nerringda och ärendena brukar ta max en kvart eftersom det mesta handlar om vilket konto som är rätt.

Styr in alla till Visma eEkonomi

Elisabeth Svensson försöker styra in alla kunder till Visma eEkonomi, däremot inte till någon särskild bank. Hon vill inte sitta i olika redovisningsprogram. 

Visma eEkonomikunder måste ha extra backup i början, poängterar hon. Ekonomibyrån ger dem både kunskap om programmet och "bokföringsfacit" – och tar betalt för det i månadsabonnemanget. 

Vad gör du med kunder som inte lämnar in material i tid? 
– Märker jag att någon börjar slarva så frågar jag vad som är problemet. De får några månader på sig. Jag har sagt upp kunder jag inte vill ha, man ska inte vara så rädd för det. Var bara tydlig. Du måste själv tro på ditt koncept. 

Finns det fällor att undvika i en omställning? 
– Var noga med vad som ingår och inte ingår i paketet. Om kunden har enskild firma och har gjort en husförsäljning så får kunden betala extra och det måste de få tydlig information om. Anställda måste skriva upp alla uppdrag som inte ingår i paketet.

"Har du frågat kunderna?"

Ekonomibyrån nominerades till Årets Framtidsbyrå 2015. Elisabeth Svensson anser att utvecklingen i branschen som helhet går trögt.
– Jag tror inte att man ser. Många undrar: Vad är det jag ska tjäna pengar på? Man ser inte det. Eller så säger man: Mina kunder efterfrågar inte det. Då säger jag: Har du frågat dem? Nej, då vet du ju inte!

– Varför skulle just vi ha så svårt att säga i förväg vad tjänster kostar? Du lämnar in bilen på verkstaden och får en prisuppgift. Upptäcker verkstaden något mer som måste åtgärdas ringer de ju. 

Hur ser din byrå ut om fem år?
– Vi stansar inte alls och kunderna bokför allt. Vi rimlighetsbedömer, stämmer av moms och skatter och ger mycket rådgivning. Vi gör också bokslut och deklaration.

Elisabeths 5 steg till fastpris:

 Hur ser din drömroll ut yrkesmässigt? Vill du ha kunder som efterfrågar en engagerad konsult? Vill du ha kunder som berättar mycket för dig om sitt företag? Tycker du att det är bättre att de frågar en gång för mycket än en gång för lite?

 Gå tillbaka och se hur mycket du har fakturerat respektive kund de tre senaste åren. Lägg på en kostnad för utbildning, events, möten och support.

 Glöm inte att lägga på en summa för småsamtalen. Ofta glömmer man att tidrapportera dem. Du får bättre lönsamhet med ett fast påslag som är lika för alla kunder.

 Var tydlig med vad som ingår och inte ingår i paketpriset så att kunden har kontroll. 

 Du behöver ha Visma Advisor för att kunna planera dina kunder. Vad köper de och hur lång tid tar varje moment? 

Medlemmar i Visma Panalitix ökar lönsamheten med 35 procent i genomsnitt

SE GRATIS WEBBINARIUM

 
Annica Jönsson

Du kanske också är intresserad av ...

Så här tyckte Elisabeths medarbetare på Ekonomibyrån
Ta fram ett digitalt erbjudande till fast pris - Digital byrå i projektform
Kickstarta rådgivningen

 Byråpodden på iTunes
 Byråpodden på Google Play