Fler redovisningsbyråer har alla kunder på webben

För andra året i rad har vi frågat våra byråkunder om hur de ser på framtiden. Precis som 2015 frågade vi om rådgivning, fördelar med webben och prissättning. Vad har hänt sedan sist? Svaren visar på en fortsatt stor medvetenhet om att en förändring är på gång. Den stora skillnaden ligger i att byråns kunder, företagarna, väljer webben.

Kundundersökning digitaliseringen av redovisningsbranschen Visma Spcs

Publicerat 2016-10-12

 Andelen byråkunder som har gått över helt till webben för att sköta bokföring och fakturering har fördubblats sedan Visma ställde samma fråga för ett år sedan. Då uppgav tre procent att de växlat över helt till molnbaserade verktyg och tjänster – i år är motsvarande siffra sex procent.

 Den andel av kunderna som inte använder webblösningar alls, eller i liten utsträckning, har samtidigt rasat från 79 till 69 procent.

 47 procent av redovisningsbyråer ser fördelen med att jobba i mobilen och plattan, mot 40 procent 2015. Automatisk uppatering och backup ses också som en stor fördel och allra viktigast är samarbetsmöjligheterna, anser de svarande. 

– Undersökningen visar på en vilja att ställa om inom branschen. Det finns en utbredd förståelse för att allt fler kunder frågar efter nya tjänster och vi är glada över att kunna vara en del av den omställningen, säger Daniel de Sousa, vd för Visma Spcs.

Kundundersökning digitaliseringen av redovisningsbranschen Visma Spcs Daniel de Sousa, vd Visma SpcsPrecis som 2015 spår nästan sju av tio redovisnings- och revisionsbyråer, 67 procent, att andelen timmar som läggs på rådgivning kommer att öka i branschen under det kommande året. Men det har alltså inte skett någon förändring i praktiken, 85 procent av byråerna sysslar fortfarande med rådgivning mellan en och tio timmar i veckan, och sex procent ännu mer än så.

 Kundundersökningen 2015
 Pressmeddelande

7 procent av de svarande använder alltid fast pris och 23 procent använder ofta fast pris – även det är ett oförändrat resultat jämfört med året innan. 

När det gäller prissättningen i branschen är osäkerheten fortsatt stor. De flesta tror att fast pris per månad och fast pris per uppdrag kommer att öka. 

Kundundersökning digitaliseringen av redovisningsbranschen Visma Spcs

– Vår ambition är att göra det enkelt för redovisnings- och revisionsbranschen att ställa om till mer digitala arbetssätt. Bland annat lanserar vi nästa år Visma Advisory Tools, ett nytt verktyg som helt automatiserar det löpande arbetet och kapar arbetstoppar kring bokslut och deklarationer, säger Daniel de Sousa.

Om undersökningen

Undersökningen om redovisningskonsulternas syn på branschens framtid genomfördes via e-post till cirka 3 700 redovisningskonsulter mellan 25 augusti och 10 september 2016. 293 svarade på frågorna.

Annica Jönsson

Du kanske också är intresserad av ...

Undvik att webbkunden bokför fel
Självkörande klientstöd på väg
Webben vinner trots laddningstid
Stabilisator utbildar alla kunder i ekonomi 
Poddbonanza! Årets byrå och andra inslag från Branschdagarna 22-23 september

 Följ Byråpodden på iTunes