Colin Dunn tar redovisningsbyrån till toppen

Att hitta rätt medarbetare är svårt. Likaså att hitta rätt kunder. Colin Dunn vet hur du lyckas med båda och han får redovisningsbyråer att växa till stjärnorna. En ödmjuk branschguru från Australien kom nyligen på Sverigebesök. På bilden syns han med Marcus Schirén, Mia Nickolausson och Jan Söderqvist, Visma Spcs. 

Det bästa från Visma Forward

Han är redovisningskonsult och outstanding när det gäller att bygga effektiva, lönsamma byråer. Han är också medgrundare och Head of Content på Panalitix, bolaget down under som Visma samarbetar med. Ett 30-tal byråer i Sverige är medlemmar och visar bra resultat. Det är inte rocket science. Det är bra metodik.
- Kunskapen har tagits fram av byråledare för byråledare. Jag har jobbat de senaste 20 åren med byråer i Australien, UK, Irland, Nya Zeeland, USA, Canada, Asien och nu Skandinavien, säger Colin Dunn.

- Panalitix jobbar med byråer som vill växa så att de byråerna i sin tur kan hjälpa sina kunder att växa. På så sätt utvecklar redovisningskonsulter hela näringslivet. Men alla byråledare har olika mål. En del vill öka intäkterna, andra vinsten. En del vill öka sin effektivitet. Ytterligare andra drivs av att ge något tillbaka till samhället. Många pratar om livskvalité, de vill slippa övertid och höja värdet på sina tjänster. Kanske förbereda byrån för en försäljning. Investmentbolag letar efter svenska redovisningsbyråer för att köpa upp dem - en internationellt sett ovanlig utveckling. 

Ta inget för givet

Colin Dunn har två råd (förutom att minska timdebiteringen): Sluta göra avskrivningar och sluta ta saker för givet.
- En byrå i Australien skrev av 2 miljoner varje år och budgeterade för det. Vi frågade varför. “Det är oundvikligt”, svarade de. Men det blir för många klocktimmar, de anställda jobbar gratis. Ofta tror redovisningskonsulter att kunderna inte vill betala för ytterligare tjänster. Men de har inte frågat kunderna. När jag samlar företagare till workshops så säger de alltid, utan undantag, att de skulle köpa mer om de bara fick erbjudandet. 
Den byrå Colin Dunn ledde i UK växte med 25 procent per år främst genom att sälja mer till befintlig kund. Behovet finns alltså, menar han.   

Favoriter till rabatt hos Bokus: The Trusted Advisor, Remaining Relevant och The Perfect Firm 

Enkel formel 

I samband med Forward föreläste Colin Dunn för Vismas personal i Växjö. Då berättade han om en enkel formel: 38:43.
- 38 är summan av fyra åtgärder. Försök öka antalet kunder med fem procent, behåll tre procent fler kunder (som annars hade lämnat), öka genomsnittspriset med tio procent och få 20 fler kunder att köpa ytterligare en tjänst av dig under året. 5+3+10+20=38. Jobbar du igenom de siffrorna så ökar vinsten med 43 procent.

Nytt är att Panalitix tar fram en ny mjukvara som ytterligare underlättar processen med att förstå mål, göra en plan och hitta rätt utbildningar i Panalitix enorma bibliotek. Visma jobbar också med att bredda Panalitix koncept så att det passar för ännu fler byråer. 
- Det viktiga är inte att du gör allt. Det är att du gör något. Välj en idé du gillar och implementera den. Bra saker kommer att hända!

Vill du fördjupa dig? Häng med på The Perfect Firm

Visma eEkonomi

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Just nu kan du köpa Visma eEkonomi med deklaration till rabatterat pris.

Läs mer