De får redovisningsbyråer att blomstra

Här är gänget som hjälper dig att få rätt mindset, sätta dina egna mål och nå dem. Det är inte rocket science. Det är bra metodik. Det är Visma Panalitix. 

Colin Dunn är redovisningskonsult och författare och outstanding när det gäller att bygga effektiva, lönsamma byråer. Han är Head of Content och medgrundare till Panalitix - affärutvecklingsföretaget i Australien som Visma samarbetar med.

- Kunskapen har tagits fram av byråledare för byråledare. Jag har jobbat de senaste 20 åren med byråer i Australien, UK, Irland, Nya Zeeland, USA, Canada, Asien och nu Skandinavien, säger Colin Dunn.

Ett 40-tal byråer i Sverige är med i Visma Panalitix. (De ökade lönsamheten med 37 procent och omsättningen med 50 procent i genomsnitt första året.) På Visma Spcs finns de svenska coacherna Marcus Schirén och Jan Söderqvist. Mia Nickolausson är Digital Change Manager. 

Colin Dunn, vad driver dig?

- Alla byråledare har olika mål. En del vill öka intäkterna, andra vinsten. En del vill öka sin effektivitet. Ytterligare andra drivs av att ge något tillbaka till samhället. Många pratar om livskvalité, de vill slippa övertid och höja värdet på sina tjänster. Kanske förbereda byrån för en försäljning.

Antingen du har en stor eller liten byrå så kan du utvecklas - som människa, byråledare och redovisningskonsult. Det enda som krävs är att du själv vill. 

- Panalitix jobbar med byråer som omfamnar förändring. Som vill växa. För de kan i sin tur hjälpa sina kunder att växa och på så sätt utvecklar redovisningskonsulter hela näringslivet. 

Mycket metodiskt

Inom Visma Panalitix är det mesta alldeles otroligt strukturerat och metodiskt. Det kan handla om mjuka saker som att förändra det där som "sitter i väggarna" och bygga ett superengagerat team. Men det kan också handla om siffror, lönsamhet och processer. 

Formeln 38:43 är ett exempel. 

- 38 är summan av fyra åtgärder. Försök öka antalet kunder med fem procent, behåll tre procent fler kunder (som annars hade lämnat), öka genomsnittspriset med tio procent och få 20 fler kunder att köpa ytterligare en tjänst av dig under året. 5+3+10+20=38. Jobbar du igenom de siffrorna så ökar vinsten med 43 procent.

Det här har alltså testats på hundratals byråer och fungerar, enligt Colin Dunn. 

"Ta inget för givet"

Han har tre råd till redovisningskonsulter. Det ena är att minska timdebiteringen. Det andra är att sluta göra avskrivningar och det tredje att sluta ta saker för givet.

- En byrå i Australien skrev av 2 miljoner varje år och till och med budgeterade för det. Varför, frågade vi. “Det är oundvikligt”, svarade de. Men det är ett systemfel. Ofta tror redovisningskonsulter att kunderna inte vill betala för ytterligare tjänster. Men de har inte frågat kunderna. När jag samlar företagare till workshops så säger de alltid - utan undantag - att de gärna skulle köpa mer om de bara fick erbjudandet. 

Den byrå Colin Dunn ledde i UK växte med 25 procent per år främst genom att sälja mer till befintlig kund. Behovet finns alltså, menar han.   

 Visma Affärsutveckling - se alla erbjudanden

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Med funktioner som automatiserad bokföringshjälp och smart fakturering får du en bekväm överblick och kan börja växa.

Läs mer om Visma eEkonomi