Ida Olofsson

En tredjedel av dagen går åt till rådgivning

Ida Olofsson, Britt Ylander och Anne Rapp är medarbetare på Ekonomibyrån i Halmstad och jobbar som rådgivare en tredjedel av arbetsdagen. Inom några år kommer de att jobba nästan enbart med rådgivning.
– Man får en närmare kontakt med kunden och en annan sorts relation, säger Ida Olofsson.

Uppdaterat 2019-04-01

Lyssna på Byråpodden: #8 "Det är själva tänket som är nytt"

Ekonomibyrån har gjort resan från timpris till fastpris, från desktopprogram till internetbaserat, från "stansa" till rådgivning. Och det gick hyfsat enkelt också, låter det som. 

Hur kände ni när ni fick veta att ni skulle göra den här förändringen?
Ida: – Det var en bra sak att slippa timdebiteringar. För vår del var det mer själva tänket som var nytt. 
Britt YlanderBritt: – Det var en smidig övergång och Elisabeth Svensson, vår chef, gjorde mycket av jobbet. Men det kändes faktiskt som att kunderna egentligen ville ha det så här. 

Hur har kunderna reagerat?
Ida: – De är positiva för nu slipper de månader som är väldigt ojämna i pris. Nu har de jämn prissättning hela vägen.  

Hur har arbetsmiljön förändrats för er? 
Ida: – Man får en närmare kontakt med kunden och en annan sorts relation. Det är ju viktigt att få en bra relation, att vi inte bara sitter och får in papper utan har en konversation med dem och träffar dem.
Britt: – Man lär känna kunderna med det här arbetssättet och kommer väldigt nära. Det gjorde vi inte så mycket innan.
Anne RappAnne:– Det här gör också att kunderna inte kallar oss "revisorn" längre. 

En tredjedel av dagen ägnar ni er åt rådgivning. Vilka råd ger ni era kunder?
Ida: – Råden är att prata om hur de ska bokföra och kanske om de vill göra en budget. Men det mesta är bokföringsmässigt hur de ska göra för att det ska bli rätt. Det blir säkert annat också framöver med skatter och råd kring inköp och lån. Vi ger mycket råd vid nystarter.

Var det knepigt att helt plötsligt börja känna sig som rådgivare?
Ida: – Nej jag tycker det är roligt att sätta sig in i kundens ställe och förklara hur det går till i bokföringen och förklara så att kunden förstår. 
Britt: – Det gäller att kunna gå ner på den nivå kunden är. 
Anne: – Jag håller med, det känns inte som att man måste gå en massa kurser. 

Vilket kundvärde skapar ni?
Britt: – Byt plats med kunden. Tänk dig själv att sitta på andra sidan och få en balans- och resultaträkning som man inte förstår. Det gäller att förstå hur det känns.
Anne: – Man får ta på sig kundglasögonen.

Har ni mindre att göra idag än innan, eller har ni fått mer kontroll på er arbetstid? 
Ida: – Både mindre och mer. Man lägger mindre på varje enskild kund men mer på rådgivning mot den kunden. 
Britt: – Kanske är det lite roligare att jobba också. Innan var det mer skyffla papper.

Vad säger kollegorna i branschen när de hör om ert arbetssätt?
Britt: – Man blir nästan chockad över att det är en så stor grej. Man känner sig nästan som en utomjording ibland, ha ha! Men detta är inget unikt för redovisningsbranschen, ta handeln som exempel, eller resebranschen. Självklart kan man inte blunda för det. 
Anne: – Men ingen av oss har å andra sidan jobbat med samma sak i 25-30 år. Det kanske gör det enklare. 

Vad har ni för tips till andra som vill ta steget?
Britt: – Våga! Det är inte så svårt som man tror.

Ni verkar ha genomgått den här förändringen väldigt smärtfritt. Är det så?
Ida: – Ja, det har varit smärtfritt och förändringen är bara positiv. Man måste ta klivet in i framtiden. Man får tänka annorlunda. 

Medlemmar i Visma Panalitix ökar lönsamheten med 35 procent i genomsnitt

Se gratis webbinarium

 
Annica Jönsson

Du kanske också är intresserad av ...

Bokföring i molnet - 8 tips från redovisningsbyrån
Membership - affärsutveckling för enmansbyrån
Rådgivningstrenden fortsatt uppåt

 Byråpodden på iTunes
 Byråpodden på Google Play

Ont om tid? Stora utmaningar? Här är ett nyhetsbrev för dig som är redovisningskonsult eller revisor. Vi hjälper dig framåt.

ja, jag vill ha nyhetsbrevet 

Är du kund får du nyhetsbrevet utan att du behöver anmäla dig. 
Du kan säga upp prenumerationen när du vill.