Så här undviker du att webbkunden bokför fel

Har du också upplevt att företagaren bokför fel? Det går utmärkt att låta företagaren sköta det löpande arbetet men alla är barn i början och kan behöva hjälp att komma igång rätt. Då slipper du felsöka i efterhand. Så här enkelt kan ni undvika fel och samtidigt gör du kunden glad.

När och för vem gäller checklistan?

För alla konsulter med minst en kund som vill sköta den löpande redovisningen själv, helt eller delvis. Om du väljer att ta emot en sådan kund, sätt dig in i kundens förkunskaper och anpassa ditt eget arbete därefter. En del kunder är vana, andra kan ingenting. Du kan behöva lära ut saker från grunden och ibland bara stämma av så att allt flyter på enligt (din) plan. Andelen byråer som helt saknar webbkunder sjunker

1 Ta fram en anpassad kontoplan

Inled med ett möte där ni tittar på hur kundens bokföring sett ut historiskt och försöker förutse vilka händelser som sannolikt kommer att inträffa kommande år. Ta sedan fram en anpassad kontoplan.

Var noga med att kunden MÅSTE kontakta dig vid minsta frågetecken kring kontona, det kan ju dyka upp händelser ni inte förutsett. Krånglig momsfråga? Lös det direkt. Det finns inga dumma frågor! (Men det tror säkert kunden.) 

Erfarenheten visar att konsulter som jobbar så här inte blir nerringda. Du ersätter helt enkelt en del av ditt arbete med att tala om för kunden vad som är rätt konto. Kom ihåg att ni kan vara inloggade tillsammans och skicka meddelanden med pushfunktion. Smidigt att slippa sitta och vänta!

(Du vet väl att Visma Spcs bankkopplingar har en mycket hög grad av automatisering? Läs mer om koppling mellan Visma Spcs och olika banker här och tipsa dina kunder, det är smidigt för både dem och dig.)

2 Håll en ekonomiutbildning

Förklara de ekonomiska begreppen och hur och när kunden ska bokföra sina affärshändelser. Bestäm en tid och gå igenom de vanligaste affärshändelserna. Visa kunden. Förklara sambanden. Tänk så här: Om du lär kunden så utvecklas du också. Kunden kommer att ställa frågor och du har säkert svaren. Stabilisator utbildar alla sina kunder i ekonomi

3 Samarbeta i programmet

Säkerställ därefter att kunden har förstått genom att gå in i programmet och stämma av. (Rimlighetsbedöma) När det blir fel, och det blir det, rätta inte bara felet utan hjälp kunden att förstå så blir det rätt nästa gång! Det går som sagt jättebra att fråga, uppmuntra och förklara saker direkt inne i programmet. Du tar också vid där kunden slutar, vilket bygger ytterligare relation och kundvärde. Hon får in lika många timmar på att rimlighetsbedöma som att själv göra debet och kredit.

4 Se till att kunden kontaktar dig

Vi upprepar: Var tydlig med att kunden får kontakta dig så fort det uppstår osäkerhet. Hjälp kunden att göra rätt. 

5 Förtydliga i uppdragsbeskrivningen

Förtydliga i uppdragsbeskrivningen vem som gör vad och hur rutinerna ser ut. Att veta i förväg vem som gör vad är en perfekt grund för ett lyckat samarbete. Var också noga med avvikelser. Det ni kommit överens om behöver stämmas av mot hur det blev. Kunden kanske behövde mer hjälp?

Källor: Anders Bernåker, Anna-Bella Packwood, Deskjockeys

 Följ Byråpodden på iTunes

3/5 - 3 röster

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Med funktioner som automatiserad bokföringshjälp och smart fakturering får du en bekväm överblick och kan börja växa.

Läs mer om Visma eEkonomi