32 citat från en redovisningskonsult

Elisabeth Svensson, ägare till Ekonomibyrån i Halmstad, uttrycker sig både drastiskt och roligt. Och ibland lite provocerande. Hon jämför sig med Carola och Al Capone, vägrar mata en big fat cat men är gärna snigel på ögat.

Uppdaterad 2018-02-02

Elisabeth Svensson var tidigt ute med att gå över till fasta priser. Hon planerade upp kommunikationen med kunderna det kommande året och arbetar hela tiden målmedvetet för att digitalisera arbetsflödena. Vi samlade några av hennes citat för att beskriva hur hon tänker. Låt dig inspireras! 

 Lyssna på Elisabeth Svensson i Byråpodden

1. Vi var som alla andra, folk kom med en påse kvitton.
– Ja, vi var en traditionell byrå men vi har verkligen ändrat vårt mindset. Hos oss bokför kunderna själva, numera. 

2. Jag gör inga begäran om anstånd av deklarationen sista dagen. Skulle jag det så tar jag tre gånger betalt. 
– Ja, jag har anstånd på alla men de tre sista dagarna gör jag inga, för alla vet att man ska lämna in 2 maj. 

"Jag säger inte: Flytta på dig, jag stansar in detta själv."

3. Man ska hålla sig innanför boxen. 
– Ja, ordning och reda, rätt från början. 

4. Jag jobbar bara med entreprenörer som brinner för sin sak. 
– Ja, jag hade inte kunnat jobba med någon som inte brinner för sin sak. 

5. De har siffer- och pappersallergi.
– Ja, annars hade de inte kommit till oss. Är man "ordning och reda" från början och älskar siffror så sköter man det själv.

6. Jag vågar göra slut med mina kunder.
– Kunder som ger ont i magen, ångest och oro, de ska man inte jobba med. Det är inte värt priset. 

7. Jag älskar enskilda firmor och deklarationer. Ååhhh vad jag älskar det!
– Ja, det är en fantastiskt fin bolagsform med fantastiska skatterussin och det är riktigt roligt att deklarera enskild firma. 

 Så byggde Elisabeth Svensson om sin redovisningsbyrå
 Så tycker personalen


8. Jag vågar vara snigel på ögat. Ingen tjänar på att jag sitter här och är mesig. 
– Ja, jag tycker att en konsult verkligen ska vara proaktiv och hjälpa kunderna att göra rätt. Entreprenörerna vill ju att man har lite motargument, då vässar man deras tankar. Man får ställa besvärliga frågor och de tycker ofta att man är jättejobbig, men det blir bäst i längden. 

9. Jag tycker om Visma eEkonomi.
– Ja, jag tycker det är ett väldigt bra program för företagare som sköter sin bokföring själva. Sedan kan vi siffernördar tycka att det är lite för enkelt men programmet är ju inte för oss. Det är ett användarvänligt program.

10. Jag är lite elak mot dem i början. 
– Ja, eller tydlig tycker jag! En tydlighet och att man kan drilla så att de får lära sig grunden i början. Och sedan kan man lägga på konteringsmallar och lite andra funktioner  i Visma eEkonomi. Då blir de glada och nöjda. 

11. Vi spelar Monopol. Då kan du inte spela Bondespelet!
– Vad jag menar med det är att om man har enskild firma så ska man vara otroligt tydlig som konsult och säga att "det här är rutinerna". Så de inte kommer sedan med en massa andra förslag som de har hört av en kompis. Det kanske är regler som gäller för AB? Det har de ju ingen aning om. 
– Var tydlig med vad som gäller och inte. 

12. Har ni inte råd med 40 kronor i månaden kanske ni ska överväga om ni har råd att ha bolag. 
– Ja, det är mycket det här med rutinerna. Köp bra program, det finns mycket hjälpmedel, få till bra administrationsrutiner så minimerar man sin tid. Om man har två anställda så kostar det 40 kronor i månaden att få bra hjälp, istället för att sitta i excel.  

13. Min lönsamhet är bättre idag. 
– Ja, eftersom jag jobbar med värdeprissättning så tar vi betalt för alla småslattar som vi kanske inte timdebiterade ut innan. 

14. Jag säger inte: Flytta på dig, jag stansar in detta själv.
– Nej, jag tror många konsulter vill att det ska gå snabbt och bli rätt från början. Men man får ha tålamod och sitta bredvid och låta kunden pilla. För det lär de sig på i längden. 

15. Mitt mål är att ni ler när ni betalar min faktura. 
– Ja, de ska känna: "Åh så skönt att ha henne i ryggen och få den supporten". 

"Jag kommer inte ha svårt att rekrytera"

16. Jag dubbelkollar inte 1930. 
– Nej, faktiskt inte. Det spelar ingen roll om det diffar på 9 öre. Vi rimlighetsbedömer och det ska naturligtvis stämma på ett ungefär men om det är några kronor eller ören hit eller dit – det står inte och faller på det.

17. Jag har ett mammabrev. 
– Jaa! Det är mitt lilla nyhetsbrev där jag skriver lite om inlämningsdatum till Skatteverket, månadens visdomsord och lite vad de ska tänka på. 

18. Jag kommer inte ha svårt att rekrytera. 
– Nej, jag tror inte det. Jag tror så mycket på mitt koncept och jag tror att de yngre vill anamma detta. Det är inte jätteroligt att sitta och stansa och blir väldigt statiskt. 

19. Ju mindre papper jag har på byrån, desto bättre.
–  Man dränks ju nästan i papper på våren. Varje gång man kan minimera pappersinlämningen så är det bra. Alla de som sköter bokföringen själva har ju sina papper hos sig. Då behöver inte vi ha dem på byrån. 

20. Min uppgift är att hitta bra lösningar. 
– Ja, hela tiden ha kundfokus, tänka kundnytta. Inte krångla till det i onödan utan enkla lösningar. 

21. Jag vill ha en effektiv revision. Jag lämnar över min REKO-dokumentation till revisorn. 
– Jag tror att ett samarbete mellan yrkesgrupperna, allt som kan underlätta, skapa kundnytta och spara tid för min kund – att inte revisorn behöver sitta och kontrollera det utan vet att jag har gjort de kontrollerna här, det är win-win för båda. Då kan revisorn ha andra glasögon och komma med andra perspektiv än vad jag som hjälpt till att tillverka siffrorna har.
– Och jag jobbar bara med revisorer som skapar kundnytta. 

22. Bokslutsmötet är helt meningslöst. 
–Ja då är alltid färdigt och klart. Det viktigaste mötet är tre månader innan bokslutet. Då ska man träffas för ett kvartsamtal. Och verkligen stöta och blöta. Vid bokslutet ska det bara skrivas under. 

23. De fick ett erbjudande. 
– Ja, de fick ett fastpriserbjudande, alla mina kunder. 85 procent nappade. 

24. Man gräver ju sin egen grav. 
– Ja, om man inte anammar ett nytt sätt att tänka och ändrar sitt mindset så kommer inte företagarna, varken unga eller gamla, att vilja lämna in sina papper. Man vill göra mycket mer själv och då säljer vi rådgivning. 

25. Att alla redovisningskonsulter kommer försvinna om några år, det är bara "hitte på". 
– Alla som bara gör debet och kredit kommer minimeras men inte yrket redovisningskonsult – vi har ju jättemycket som vi jobbar med! Vi kan sälja en massa olika tjänster och det finns stora möjligheter. Men den traditionella konsulten kommer att försvinna. 

26. Jag känner mig lite som Carola. Halleluja!
– Ja, jag känner mig lite som en predikant som åker omkring och försöker få branschen att anamma värdeprissättning, att ändra mindset och ha respekt för kunderna för de kan mer än du tror, även om de har siffer och pappersallergi. Det är underbart att se människor växa så.

27. Jag är lite som Al Capone. 
– "You talk to me first". Då blir det rätt från början och man kan avråda från vissa saker. Om de bara gör kan det leda till att de måste välja mellan pest eller kolera och jag vill inte att mina kunder ska behöva göra de valen.

28. Jag tror på lock och pock och lite morötter.
– Hellre att man lyfter möjligheterna med digitaliseringen för sina kunder. Berätta vad de kan spara i tid och i pengar och att de kan fokusera på sin kärnverksamhet. 

29. Mina anställda måste kommentera resultatet.
– Det är en hygienfaktor att inte bara skicka en balans- och resultatrapport utan att man skriver. 

29. Kunderna får inte bli "big fat cat" som bara blir matade. 
– Det är kunder som lutar sig tillbaka och förlitar sig på att konsulten gör allt. För när det väl smäller, det är kunden som är juridiskt ansvarig. Är man inte engagerad som kund, då är man inte kund hos mig, jag vill inte ha kunder som bara vill bli matade.

30. Jag tycker inte att en konsult är duktig som skickar 50 nyckeltal. 
– Då gör man det enkelt för sig och vågar inte välja. Det ingår i professionen att kunna säga "de här nyckeltalen är bra för dig att ha koll på". Resten kan du få om du vill. Vem orkar ta till sig 50 nyckeltal? Inte någon. 

31. Lägg allt på 1799 obs-kontot.
– Om man är osäker när man bokför själv och man inte vet vad man ska kontera det på, lägg det där så löser vi det ihop. Då lär sig kunden också väldigt mycket på det. Man kan förklara.

32. Jag tycker att du har en respektlös inställning till dina kunder. 
– Jag menar att man kan omyndigförklara en kund. Det är när man säger "min kund efterfrågar inte det" eller "vill inte lära sig bokföring". Oftast handlar det om att man redan fattat beslutet ovanför kundens huvud och inte frågat.
– Och då handlar det också om: Hur målade du upp alternativet till att fakturera själv? Man kan ha målat upp det som nattsvart och då är det klart att kunden inte efterfrågar det. Det är där morötterna kommer in. Ge folk en chans att själv avgöra. 

Du kanske också är intresserad av ...

Skattehusets deklarationstips för redovisningskonsulter
Ekonomichefens 5 tips för dig med Visma Administration
Appen Visma Companyexpense automatiserar kvittohantering
Du kommer att älska Centsoft

Ont om tid? Stora utmaningar? Här är ett nyhetsbrev för dig som är redovisningskonsult eller revisor. Vi hjälper dig framåt.

ja, jag vill ha nyhetsbrevet 

Är du kund får du nyhetsbrevet utan att du behöver anmäla dig. 
Du kan säga upp prenumerationen när du vill.