Boka kom igång-hjälp
Perfekt för dig som är ny. Kom igång med hjälp av ett skräddarsytt upplägg med genomgång av inställningar, arbetssätt och grundläggande funktioner med möjligheter till vidareutbildning.
Vi hjälper dig igång, svarar på dina frågor eller hittar ett sätt att bli bättre på det du gör. Du väljer själv!
Gör rätt från början, se till att dina inställningar stämmer.
Kom igång Visma Administration 2000 »
Kom igång Visma Administration 1000 »
För bästa starten kan du kika på våra utbildningsfilmer, som även funkar när du kommit en bit på väg.
Ring vår grymma programsupport på nummer:
0470-70 62 00
Måndag - Torsdag: 9-16.30
Fredag: 9-16
Dag före helgdag: 8 - 12.30
Fredagen 8/11 har vi öppet 9.15-16
Vi hjälper dig med att flytta över data från ditt gamla program - lätt som en plätt!
Lika barn leka bäst!
Häng med tusentals likasinnade i vårt forum - du är inte ensam.
Dygnet runt, året runt.
Ett steg i taget, vi gör det enklare ännu enklare.
Perfekt för dig som är ny. Kom igång med hjälp av ett skräddarsytt upplägg med genomgång av inställningar, arbetssätt och grundläggande funktioner med möjligheter till vidareutbildning.
För dig som vilI ha hjälp med rådgivning i specifika frågor och djupgående information hur du kan komma igång och använda olika funktioner i ditt program.
I Administration kan du bli digital i din egen takt, istället för att göra allt på en gång.
Allt du behöver veta för att skicka fakturor digitalt.
Allt du behöver veta för att ta emot fakturor digitalt.
Om din kund inte betalar i tid, så här gör du.
När du startar ditt program får du ett meddelande om det finns en ny version att installera. Klickar du på Uppdatera stängs programmet ner och installationen startar. Du kan också välja Hjälp - Uppdatera programversion inne i ditt program för att installera senaste version.
Här på vår hemsida kan du också Ladda ner senaste versionen av ditt program. Vill du förnya ditt serviceavtal för att få support och senaste versionen, kan du ringa oss på 0470 - 70 61 00 eller mejla: forsaljning.spcs@visma.
För att se vilken version du arbetar i just nu kikar du längst ner till höger i ditt program. Bredvid ditt företagsnamn står det även ditt kundnummer och versionsnummer.
Se nyheterna i senaste version »
Så här gör du nyinstallation och uppdaterar till ny version »
Vanliga frågor om installation/uppdatering »
Felmeddelande vid installation »
Från version 2020.2 har vi uppgraderat till SQL Server 2017 Express. Har du äldre operativsystem (t ex Windows 7) som inte är kompatibelt med denna SQL-version, kommer programmet ändå att fortsätta fungera. Då används istället SQL Server 2014 Express.
Om du har Windows 7, läs mer i SQL Server 2017 går inte att installera på dator med Windows 7 »
I version 2022.2 uppdaterade vi SQL-databasen till SQL 2019, läs mer i Vi uppdaterar SQL-databasen till SQL 2019 »
Via Digitala fakturor och dokument kan du både skicka och ta emot e-fakturor, och det kostar inget att ansluta sig - du betalar bara för det du använder.
Hur du kommer igång och hur det funkar hittar du mer om på Så här skickar du e-faktura respektive Så har tar du emot e-faktura. Läs gärna om Digitala fakturor och dokument i hjälpen.
Du kan smidigt skicka e-fakturor till dina privatkunder via Kivra. Du väljer bara utskriftsvalet Kivra när du ska fakturera. Läs om Kivra och skicka på smartaste sättet »
Från 2021 och framåt har tidigare bankfilsformats bytt ut. Du kan läsa mer om Bankfilsformat »
Under Inställningar i Skapa utbetalning via Betalfil hittar du hur du ska göra beroende på vilken bank du har.
I Bankfilsformat och återrapporteringsfiler kan du läsa vad som gäller för respektive bank.
I vår checklista hjälper dig med allt från avstämning till inlämning.
Om du tycker att din momsrapport inte stämmer kan du läsa mer i Vad gör jag om momsrapporten blir fel?
Kika gärna på:
Hur rättar jag momsen om jag har fel i bokföringen i en låst period?
Vad krävs för att beloppet ska komma med på momsrapporten?
Vad styr vilken ruta beloppet hamnar i på momsrapporten?
Hur hanterar jag momsredovisningen om jag har brutet räkenskapsår och kvartalsmoms?
Se filmerna:
Vad är moms? »
Skapa momsredovisning »
Så funkar momskontrollen »
Fel på kundfaktura och fakturan hamnar i momskontrollen »
Hantering av importmoms »
Hur du bokför
Så här bokför du händelser på skattekontot i aktiebolag »
Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU »
Har du nytt bokföringsår?
När du skriver ut din momsrapport ska du aldrig ha ingående balans eller ingående saldo på dina momskonton. Detta kan dock inträffa när du skapat ett nytt bokföringsår, läs mer i Vad gör jag om första momsrapporten blir fel på nya bokföringsåret?
Om fakturan är helt eller delvis fel och fakturan är journalförd, måste du kreditera fakturan. För att kreditera en faktura så ställer du dig på fakturan och klickar på pilen under knappen Ny och väljer Kreditfaktura. Här kan du välja att kreditera hela eller en del av fakturan.
Se den film som gäller för dig:
Rätta felaktig faktura som inte är journalförd »
Rätta felaktig faktura som är journalförd »
Rätta felaktig faktura som är journalförd och betald »
Rätta felaktig faktura som ska delkrediteras »
Rätta felaktig faktura som innehåller rot/rut eller grön teknik »
Läs mer i Skapa kreditfaktura.
Är den felaktiga fakturan inte journalförd kan du istället radera artikelraderna och sedan använda den till en annan kund, alternativt Makulera kundfakturan. Du kan också byta fakturatyp på fakturan till kreditfaktura eller kontantnota.
Om leverantörsfakturan är helt eller delvis fel och den är journalförd, måste du kreditera leverantörsfakturan. För att kreditera en leverantörsfaktura ställer du dig på fakturan och klickar på pilen under knappen Ny och väljer Kreditfaktura. Här kan du välja kreditera hela eller kopiera endast leverantörsuppgifterna.
Se den film som gäller för dig:
Rätta felaktig leverantörsfaktura som inte är journalförd »
Rätta felaktig leverantörsfaktura som är journalförd men inte betald »
Rätta felaktig leverantörsfaktura som du vill delkreditera »
Rätta felaktig leverantörsfaktura och kreditfakturan är större än debetfakturan »
Läs mer i Skapa kreditfaktura eller Ändra leverantörsfaktura.
Är den felaktiga fakturan inte journalförd så kan du istället radera beloppen i Mallvärdesrutan och sedan använda den till en annan leverantör, alternativt Makulera leverantörsfakturan. Du kan också byta fakturatyp på fakturan till kreditfaktura eller räntefaktura.
I Byta dator kan du läsa vad du behöver göra när du byter dator, eller om du ska flytta säkerhetskopian på företaget mellan datorer.
Vill du hellre se en film som visar hur du byter dator har vi gjort filmen just för dig: Byte av dator med program.
Om du vill bli mer digital så behöver du inte göra allt på en gång. Ta en sak i taget, och när du känner dig bekväm med det så kan du ta nästa steg. Här kommer några exempel på hur du kan bli Mer digital i Administration »
Faktaurahantering »
Hantera dina leverantörers e-fakturor och underlag »
Så här skickar du e-fakturor »
Så här tar du emot e-fakturor »
Så här hanterar du betalningspåminnelser »
Här hittar du svar på frågor som många företagare undrar när det gäller vad som ska sparas och vad som ska skrivas ut - beroende på hur du fått originalet. Läs mer i Spara tid och slipp onödiga utskrifter »
Genom att använda Tid Smart/Pro som ett försystem kan du enkelt få ut fakturaunderlag som du importerar till Administration. Du och dina medarbetare registrerar tider och utlägg direkt i webbgränssnittet eller via appen vilket blir underlag för fakturering. Läs mer i Intregrera med Tid Smart/Pro »
Läs hjälpen eller våra steg-för-steg-guider.
Här hittar du vanliga frågor kring ditt program.